24 mei 2017

macOS SierraOplossingen wanneer universeel klembord niet werkt

iCloud os x icoon

Vanaf iOS 10 en macOS Sierra krijg je als iCloud gebruiker een universeel klembord. Dit houdt in dat je wanneer je bijvoorbeeld tekst kopieert in iOS direct kunt plakken in macOS. Dit alles zonder dat je handmatig iets moet versturen of te ondernemen. Hoe dat precies werk leggen we hier uitgebreid uit.

Toch zijn er een aantal iOS en Mac gebruikers die problemen ervaren tijdens het gebruiken van het universele klembord. Gelukkig hebben we enkele oplossingen wanneer het iCloud klembord niet werkt.

Goed om te weten over het Universeel Klembord

• Het universele klembord is slechts 2 minuten actief nadat je iets gekopieerd hebt, snel zijn is de boodschap
• Gekopieerde afbeeldingen kunnen vrijwel alleen geplakt worden in tekstverwerkers, numbers, etc. niet in bijvoorbeeld Finder
• De optie is alleen voor iCloud-gebruikers, zorg er dus voor dat op alle apparaten hetzelfde iCloud-account actief is (meer info)
• De functie werkt alleen vanaf iOS 10 en macOS Sierra 10.12

universeel klembord gebruiken in iOS 10 en macOS Sierra

Controleer of je in aanmerking komt voor deze functie

De apparaten die het iCloud klembord ondersteunen zijn: iPhone 5 of nieuwer, iPad 4e generatie, iPad Air of nieuwer, iPad mini of nieuwer, iPad Pro of nieuwer, iPod Touch 5e generatie, de MacBook Air midden 2011 of nieuwer, MacBook 12-inch midden 2015 of nieuwer, MacBook Pro midden 2012 of nieuwer, Macbook Pro retina, iMac laat 2012 of nieuwer, Mac mini 2011 of nieuwer, Mac Pro 2013 of nieuwer.

Bluetooth, wifi en Handoff moet ingeschakeld zijn

Om gebruik te kunnen maken van dit klembord moet wifi en bluetooth zijn ingeschakeld op beide apparaten. Ook moet handoff actief zijn en kun je indien nodig opnieuw inschakelen. Dit doe je voor iOS via Instellingen ▸ Algemeen ▸ Handoff en op een Mac via  ▸ systeemvoorkeuren ▸ Algemeen ▸ vink 'Sta Handoff tussen deze Mac en uw iCloud-apparaten toe' aan.

handoff voor universeel klembord

Oplossingen voor niet werkend universeel klembord

Wanneer je aan bovenstaande eisen voldoet en het universele klembord werkt nog steeds niet dan kun je onderstaande oplossingen proberen.

Herstart de apparaten geforceerd
• Log via deze stappen iCloud uit op al je apparaten en log weer opnieuw in
Herstel je netwerkinstellingen op je iOS apparaat
Herstel je iDevice en installeer deze als nieuw
Installeer macOS opnieuw zonder verlies van gegevens

Lees ook: Problemen met je Mac en macOS (OS X) oplossen







Reacties


Er zijn nog geen reacties op dit bericht!

Een reactie toevoegen: