28 februari 2019

Oplossingen wanneer universeel klembord niet werkt

2 min leestijd
Oplossingen wanneer universeel klembord niet werkt
iOS
2 min leestijd

Sinds iOS 10 en macOS Sierra heeft Apple het klembord van iOS en Mac samengevoegd tot een universeel klembord dat gesynchroniseerd wordt via iCloud. Dit houdt in dat je wanneer je bijvoorbeeld tekst kopieert onder iOS, dit direct kunt plakken in macOS. Dit alles zonder dat je handmatig iets moet versturen of ondernemen.

Toch zijn er een aantal iOS en Mac gebruikers die problemen ervaren tijdens het gebruiken van het universele klembord. Gelukkig hebben we enkele oplossingen wanneer het iCloud klembord niet werkt.

Goed om te weten over het Universeel Klembord

• Het universele klembord is slechts 2 minuten actief nadat je iets gekopieerd hebt, snel zijn is de boodschap
• Gekopieerde afbeeldingen kunnen vrijwel alleen geplakt worden in tekstverwerkers, numbers, etc. niet in bijvoorbeeld Finder
• De optie is alleen voor iCloud-gebruikers, zorg er dus voor dat op alle apparaten hetzelfde iCloud-account actief is (meer info)
• De functie werkt alleen vanaf iOS 10 en macOS Sierra 10.12

universeel klembord gebruiken in iOS 10 en macOS Sierra

Controleer of je in aanmerking komt voor deze functie

De apparaten die het iCloud klembord ondersteunen zijn: iPhone 5 of nieuwer, iPad 4e generatie, iPad Air of nieuwer, iPad mini of nieuwer, iPad Pro of nieuwer, iPod Touch 5e generatie of nieuwer, de MacBook Air midden 2011 of nieuwer, MacBook 12-inch midden 2015 of nieuwer, MacBook Pro midden 2012 of nieuwer, Macbook Pro retina, iMac laat 2012 of nieuwer, Mac mini 2011 of nieuwer, Mac Pro 2013 of nieuwer.

ook interessant
Universeel klembord gebruiken op iPhone, iPad en Mac
Universeel klembord gebruiken op iPhone, iPad en Mac

Zo kun je het universeel klembord gebruiken op iPhone, iPad en Mac, handig om tekst, bestanden en foto's te kopiëren tussen apparaten.

Bluetooth, wifi en Handoff moet ingeschakeld zijn

Om gebruik te kunnen maken van dit klembord moet wifi en bluetooth zijn ingeschakeld op beide apparaten. Ook moet handoff actief zijn en kun je indien nodig opnieuw inschakelen. Dit doe je voor iOS via Instellingen ▸ Algemeen ▸ Handoff en op een Mac via  ▸ systeemvoorkeuren ▸ Algemeen ▸ vink 'Sta Handoff tussen deze Mac en uw iCloud-apparaten toe' aan.

handoff voor universeel klembord

Oplossingen voor niet werkend universeel klembord

Wanneer je aan bovenstaande eisen voldoet en het universele klembord werkt nog steeds niet dan kun je onderstaande oplossingen proberen.

Herstart de apparaten geforceerd
• Log via deze stappen iCloud uit op al je apparaten en log weer opnieuw in
Herstel je netwerkinstellingen op je iOS apparaat
Herstel je iDevice en installeer deze als nieuw
Installeer macOS opnieuw zonder verlies van gegevens

ook interessant
Problemen met een Mac oplossen
Problemen met een Mac oplossen

Problemen met je Mac, macOS of OS X? Dan kun je deze eenvoudig zelf oplossen met behulp van deze stappen en oplossingen.

info
Auteur Wesley Fabry
Datum28/02/2019 13:02
Categorie iOS, macOS
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht!

Een reactie toevoegen:

Ik ga akkoord dat deze gegevens worden opgeslagen [privacy]



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store