13 augustus 2024

Netwerkinstellingen herstellen op iPhone en iPad

Eenvoudig netwerkproblemen oplossen met deze stappen
2 min leestijd
Netwerkinstellingen herstellen op iPhone en iPad
iOS
2 min leestijd

Heb je problemen met het internet op je iPhone of iPad dan kun je een aantal acties ondernemen om dit op te lossen. Allereerst ga je jouw iPhone geforceerd herstarten volgens deze stappen. Als dat niet helpt kun je de netwerkinstellingen herstellen.

Problemen ontstaan vaak na een iOS-update of wanneer je provider de aanbiederinstellingen heeft vernieuwd. Ook wifi-problemen zijn niet uit te sluiten en kunnen ervoor zorgen dat je geen internet hebt op je iPhone of iPad.

Netwerkinstellingen herstellen

Kan je iPhone of iPad geen verbinding maken met het internet dan kun je het beste de netwerkinstellingen herstellen via onderstaande stappen:

  • Open Instellingen
  • Navigeer naar 'Algemeen'
  • Tik op 'Zet over of stel opnieuw in'
  • Tik op 'Stel opnieuw in'
  • Kies voor 'Herstel netwerkinstellingen'
netwerkinstellingen herstellen

Kun je hierna nog geen verbinding maken met het internet dan kun je twee dingen doen. Volg deze oplossingen als het probleem met wifi te maken heeft. Heb je problemen met het mobiele internet, dan kun je onderstaande tips volgen.

ook interessant
Wifi problemen oplossen op iPhone, iPad of Mac
Wifi problemen oplossen op iPhone, iPad of Mac

Problemen met het internet op je iPhone, iPad of Mac? Dan kun je met deze tip de wifi problemen oplossen en netwerkinstellingen herstellen.

Mobiele netwerkinstellingen herstellen

Iedere iPhone is geschikt voor het mobiele internet, ook als je een iPad LTE hebt kun je verbinding maken met het datanetwerk. Alles hangt af van de instellingen van je provider en of je wel of niet een databundel hebt afgesloten. Iedereen met een (E)SIM-kaart kan verbinding maken met het mobiele internet, wie geen databundel heeft betaald per megabyte (MB). In sommige gevallen kan het zijn dat je problemen ervaart met het mobiele netwerk op je iPhone of iPad.

Mobiele netwerk herstellen iPhone/iPad

  • Open Instellingen
  • Navigeer naar 'Mobiel netwerk'
  • Selecteer eventueel de gewenste lijn (bij Dual-sim)
  • Tik op 'Mobieledatanetwerk'
Mobiele netwerkinstellingen herstellen

Je krijgt nu een overzicht van alle instellingen voor Mobiele data, MMS en persoonlijke hotspot. Onderaan deze instellingen vind je de optie 'Stel opnieuw in', tik hierop om de instellingen voor het mobiele netwerk te herstellen. De instellingen zijn per provider verschillend, iOS haalt tijdens het herstellen de gegevens vanaf de SIM-kaart af. Specifieke instellingen kun je terugvinden op de website van je provider.

ook interessant
Dual-sim met eSIM gebruiken op een iPhone
Dual-sim met eSIM gebruiken op een iPhone

In dit artikel leggen we uit hoe dual-sim werkt op een iPhone vanaf iOS 12.1 en wat je moet weten over eSIM en Apple SIM.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt13/08/2024 09:28
Categorie iOS, iPhone
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

  • Reactie van Hilde
    Hilde

    Recentste update staat op IPhone (iOS 13.5.1). Heb geen mobiel bereik meer. Telefoon aan/uit gezet, Sim kaart verwijderd, netwerkinstellingen herstelt, krijg als foutmelding dat er een update moet gebeuren maar bij mijn updates staat dat deze gebeurd is….

    Beantwoorden
  • Reactie van Wesley Fabry
    Wesley Fabry
    appletips

    @Bianca heb je de netwerkinstellingen hersteld volgens bovenstaande stappen?

    Beantwoorden
  • Reactie van bianca
    bianca

    Ik heb een iphone 8 plus. Ervaar sinds vorige week woensdag dat mijn mobiele internet buiten de wifi niet werkt.
    heb al diverse malen contact opgenomen met tele2, alle instellingen gecontroleerd, waren goed. nieuwe simkaart ontvangen, maar ook hiermee geen verschil.
    ik heb geen idee meer……. is zoooo onhandig
    wie weet De oplossing?? (IOS 13.3.1 geinstalleerd)

    Beantwoorden
  • Reactie van Paul
    Paul

    Mijn mobiel van de zaak geupdate met een nieuwere IOS. Eerst gewacht tot 13.1.1
    Vanaf dat moment problemen met het netwerk via KPN. Heb de iPhone 8 in de kast liggen en een tijdelijke Samsung Galaxy A8 gekregen. Balen want je merkt zo meteen hoeveel ingesteld en verbonden is via de telefoon…
    Wel knullig van partijen als Apple en KPN.

    Beantwoorden
  • Reactie van Erik
    Erik

    Na installatie iOS 12.4 op een iPhone 7 ervaar ik “mobiele update mislukt”
    Simkaart in een ander toestel geprobeerd, werkt.
    Andere simkaart in de 7 gedaan, zelfde probleem.
    Netwerkinstellingen hersteld, zelfde probleem
    Meerdere opties opnieuw geïnstalleerd, zelfde probleem.
    Heel soms is het 4g eventjes spontaan terug om vervolgens weer heel de dag te verdwijnen.
    Contact met Apple support gehad, alle opties geprobeerd.
    Het lijkt erop dat het mobiele modem ba de update uitgeschakeld is.
    “Mobiele netwerk” instellingen kan ik niet opnemen vanwege deze fout.

    Beantwoorden
  • Reactie van Rawien
    Rawien

    Het werkt wat EDUARD vermeld !!! DANK JE BENT EEN HELD!

    Beantwoorden
  • Reactie van Liesbeth
    Liesbeth

    Ook bij mij geen mobiel internet meer in Frankrijk na update naar IOS 11
    Het advies van Youfone, wat het KPN netwerk gebruikt is:
    Instellingen- netwerk- mobieledatanetwerk en dan bij APN het woord internet weg klikken en portalmmm.nl invullen.
    Verdere gegevens zijn niet nodig.
    Of het werkt weet ik niet, want ik ben niet meer in het buitenland geweest.

    Beantwoorden
  • Reactie van Barrez
    Barrez

    Geen mobiel datanetwerk meer op 4G provider proximus na instalatie laatste versie van IOS11

    Beantwoorden
  • Reactie van Chris
    Chris

    Heb hetzelfde probleem,;geen internet zonder wifi,echter wel whatsapp.alle oplossingsvoorstellen geprobeerd.geen resultaat.dit alles na update ios11.de laatste update hielp ook niet.overigens zit ik op KPN

    Beantwoorden
  • Reactie van Carlo
    Carlo

    Heb ook precies hetzelfde probleem. Het gaat niet goed met Apple. Heeft altijd goed gewerkt maar naar enkele updates is het huilen met de pet op

    Beantwoorden
  • Reactie van Frans
    Frans

    Hier hetzelfde probleem: ook vodafone zakelijk en Iphone 6.
    naar vliegtuigmodus aan en uit werkt altijd. Dit is echter zeer irritant. is er al een goede oplossing beschikbaar?

    Ik ga BTW niet mijn apple resetten naar fabrieksinstellingen. Dat is toch het hele idee achter de icloud en apple. Dat ik dat nooit meer hoef te doen?

    Spijt van dat ik vroeg mee ben gegaan met de IOS (nu 11.0.3 btw en idd helpt niet

    Beantwoorden
  • Reactie van Jacques
    Jacques

    Ik heb hetzelfde probleem met 6s en vodafone zakelijk. Zelfs Ios11.0.3 geeft geen soelaas. Enkel opnieuw opstarten of flight modus aan uit zetten.

    Beantwoorden
  • Reactie van Eduard
    Eduard

    Tip gelezen op andere plek binnen dit forum:
    “Wat wel helpt is om via instellingen, mobiel netwerk, opties mobiele data, Schakel 4G in op Data te zetten i.p.v. Gesprekken en data”.
    Dit heb ik geprobeerd en het werkt. Het automatisch omschakelen van wifi naar 4G lijkt nu geen problemen meer te geven. (Vraag me wel af wat ik misloop als voor Gesprekken niet 4G wordt ingeschakeld?).
    Overigens, zojuist IOS11.0.3 geïnstalleerd. Kijken of de bug sowieso al is opgelost.

    Beantwoorden
  • Reactie van JO
    JO

    Ik heb hetzelfde probleem met de Iphone SE

    Mobiele datanetwerk activeren niet mogelijk’

    Ik heb ook al alles geprobeerd.

    Beantwoorden
  • Reactie van Bjorn
    Bjorn

    Hier hetzelfde probleem. Mijn 6s heeft na het installeren van iOS 11 problemen met het wegvallen van mijn mobiele netwerk. Alles wat hierboven staat al geprobeerd. Ik hoop dat er snel een oplossing gevonden wordt, want het is verrekte lastig

    Beantwoorden
  • Reactie van Eduard
    Eduard

    Apple support gebeld. Geadviseerd werd om terug te gaan naar fabrieksinstellingen met zelfs ‘installeren als nieuwe iPhone’ (geen backup van ICloud gebruiken). Dat heb ik gedaan. Probleem nog niet opgelost. Apple Support maar weer bellen.
    Het is overigens een Iphone 6s met Vodafone provider. Het probleem lijkt wel type IPhone te zijn i.c.m. Vodafone.

    Beantwoorden
  • Reactie van Fokko Hopman
    Fokko Hopman

    Ik WiFi assistentie altijd uit staan, maar dit helpt ook niet.
    Blij te vernemen dat er meer dit probleem ervaren.

    Beantwoorden
  • Reactie van Wesley Fabry
    Wesley Fabry
    appletips

    Jullie zouden wifi-assistentie eens kunnen uitschaklen, misschien helpt dat wel? Dit doe je via Instellingen – mobiel netwerk – helemaal onderaan. Laat me weten of het helpt.

    Beantwoorden
  • Reactie van theo
    theo

    gelijke ervaringen met Iphone 6S en wegvallen mobiel netwerk! zeer vervelend en superonhandig elke keer weer opstarten.

    Beantwoorden
  • Reactie van Marcel
    Marcel

    Ook hier problemen op een iPhone 6s waar het mobiele netwerk niet meer werkt als je uit de wifizone stapt. Telefoon uit en weer aan is de oplossing. Maar erg irritant.

    Beantwoorden
  • Reactie van Anton van Hoof
    Anton van Hoof

    Ik ervaar exact hetzelfde probleem met de iPhone 6 op het vodafone netwerk

    Beantwoorden
  • Reactie van Wesley Fabry
    Wesley Fabry
    appletips

    Helaas weet ik er ook geen oplossing op, beste kunnen jullie of je provider inschakelen of Apple zelf. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen/

    Beantwoorden
  • Reactie van Raymond
    Raymond

    Hier precies dezelfde problemen. Telkens als ik uit de wifi-zone wegloop ben ik mobiele data kwijt. iPhone 6s Plus, Vodafone zakelijk.

    Beantwoorden
  • Reactie van Rob
    Rob

    Ik heb precies hetzelfde probleem. Bij mij helpt het meestal als ik even de flight mode aanzet en daarna weer uit.

    Beantwoorden
    1. Reactie van Wesley Fabry
      Wesley Fabry
      appletips

      Bij welke provider zitten jullie? Heb je hun al aangesprolen hierover?

  • Reactie van Eduard
    Eduard

    Ja, netwerkinstellingen heb ik hersteld. Nog steeds de problemen.

    Beantwoorden
  • Reactie van Wesley Fabry
    Wesley Fabry
    appletips

    En heb je de netwerkinstellingen hersteld zoal in bovenstaand artikel staat omschreven? Verdere stappen en problemen met iOS 11 kunnen hier worden gemeld: https://www.appletips.nl/ios-11-bugs-problemen

    Beantwoorden
  • Reactie van Eduard
    Eduard

    IOS 11 geïnstalleerd op IPhone 6S. Nu schakelt het apparaat niet vanuit Wifi naar mobiele datanetwerk van provider als ik niet meer in de WiFi zone zit. Ik krijg dan de melding: ‘ Mobiele datanetwerk activeren niet mogelijk’. Het enige wat helpt om dit op te lossen is het toestel uit en aan te zetten. Super onhandig.
    Wat kan ik doen dat er wel automatisch wordt geschakeld tussen tussen WiFi naar privider?

    Beantwoorden
  • Reactie van Bo
    Bo

    Mijn iphone reageert nauwlijks meer en als ik aan het typen ben dan wil ik bijv. iets verwijderen en dan drukt die op spatie. of dan wil ik de apps weg klikken en dat reageert die niet meer…
    heb je hier een oplossing voor?

    Beantwoorden

Laat een reactie achter



Wil je appletips meldingen ontvangen?

Je kunt zelf aangeven over welke onderwerpen je medlingen wilt ontvangen en natuurlijk kun je deze ook weer uitschakelen.

Nadat je op akkoord klikt zal je webbrowser vragen of je akkoord gaat met het ontvangen van pushberichten.


AKKOORD    NEE BEDANKT
Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store