25 oktober 2021

Oplossingen voor macOS Monterey bugs en problemen

6 min leestijd
Oplossingen voor macOS Monterey bugs en problemen
macOS
6 min leestijd

Over het algemeen zijn er niet veel bugs aanwezig in macOS Monterey. De software voor de Mac is goed geoptimaliseerd. Dit is vooral te danken aan het feit dat macOS 12 langer getest is geweest tijdens de beta-periode. Toch zijn er een aantal problemen met macOS Monterey te melden.

De nieuwste versie van macOS bevat uiteraard ook een paar nieuwe opties en functies, maar die moet je wel even zoeken. Alle macOS Monterey tips vind je hier terug. Er Mac gebruikers die problemen en enkele macOS Monterey bugs ervaren. Wij hebben de meestvoorkomende problmen verzameld inclusief de bijbehorende oplossingen.

Ik kan macOS Monterey niet installeren

De update kun je installeren door macOS Monterey te downloaden vanuit de Mac App Store of rechtstreeks via Systeemvoorkeuren ▸ Software-update. macOS Monterey is niet te installeren op alle Big Sur Macs, controleer in onze Monterey FAQ of je Mac in aanmerking komt om macOS 12 te installeren. Als dit niet het geval is kun je helaas de update niet installeren. Wanneer het downloaden niet lukt, wordt aangeraden je Mac geforceerd te herstarten of even af te wachten.

Mocht het wel lukken om Monterey te downloaden en de installatie te starten dan kan het voorkomen dat de installatie vastloopt. Je kunt dan even afwachten, maar als na 30 minuten de installatie dan nog niet is voltooid kun je het beste actie ondernemen. Mogelijk kan je Mac geen verbinding maken met de herstelservers van Apple, dit kun je oplossen via deze stappen.

Blijft het probleem aanhouden? Neem dan contact op met Apple Support.

macOS Monterey
macOS Monterey
Categorie: Diensten
Ontwikkelaar: Apple
macOS 10.9
Nederland 4+  11 GB
DOWNLOAD GRATIS

Map met 'Verplaatste onderdelen' op bureaublad

Na het installeren van macOS Monterey kan het voorkomen dat je een map met 'Verplaatste onderdelen' op bureaublad terugvindt. Om je goed te kunnen helpen, hebben we dit onderwerp uitgebreid besproken in dit artikel.

ook interessant
Map met ‘Verplaatste onderdelen' op bureaublad na macOS update
Map met ‘Verplaatste onderdelen' op bureaublad na macOS update

Heb je na het installeren van macOS opeens een Map met 'Verplaatste Onderdelen' op bureaublad staan? We leggen uit hoe het zit.

MacBook wordt warm wanneer deze in sluimerstand staat

Het kan zijn dat je MacBook warm wordt na het installeren van Monterey. Dit komt vooral voor wanneer je de MacBook aan het opladen bent. Dit heeft twee oorzaken: de Mac is bezig met verschillende nieuwe achtergrondprocessen zoals het optimaliseren van de Mac-opslag. Als tweede kan dit ook veroorzaakt worden door Time Machine. Omdat er een nieuwe software is geïnstalleerd op je Mac moet dit worden opgenomen in je reservekopie. Dit vraagt tijd en enige rekenkracht voor je Mac, dit komt vooral voor als je de Mac in sluimerstand plaatst. Na enkele uren is dit voltooid en zal de Mac niet meer warm worden tijdens het opladen.

Sommige apps werken niet meer, laten een verbodsicoon zien

macOS Mojave was de laatste macOS versie die 32-bits applicaties ondersteunt. Dit wil zeggen dat onder macOS 12 Monterey geen 32-bits apps kunt gebruiken. Het beste kun je deze oude apps updaten door een nieuwere versie ervan te installeren. Het kan zijn dat deze updates pas in de komende weken beschikbaar komen. Mocht dit niet kunnen dan kun je beter opzoek gaan naar een alternatief en deze apps verwijderen.

32-bit apps bekijken in macOS 12 en oplossing voor macOS Monterey bugs

Via het Systeemoverzicht op je Mac kun je snel achterhalen welke apps op je Mac nog 32-bits zijn. Zo zie je in één oogopslag welke apps je moet update of vervangen. Hoe je dit precies controleert leggen we uitgebreid uit in dit stappenplan.

ook interessant
Controleren welke apps 32-bit of 64-bit zijn op een Mac
Controleren welke apps 32-bit of 64-bit zijn op een Mac

macOS High Sierra is de laatste Mac versie waar je nog 32-bits apps kunt gebruiken, zo kun je Controleren welke apps 64-bit zijn

Bluetooth problemen oplossen op een Mac

Krijg je geen verbinding meer met je draadloze muis, toetsenbord of andere bluetooth apparaten? Dan kan dit veroorzaakt zijn door de macOS update. Tijdens het installeren kunnen er bestanden corrupt zijn geraakt. Gelukkig kun je eenvoudig de meeste bluetooth problemen oplossen door een .plist bestand te verwijderen.

Open Finder en navigeer naar de menubalk, klik op 'Ga' en dan op 'Ga naar map'. Vul vervolgens het volgende pad in: /Library/Preferences en klik op 'Ga'. Zoek nu in de map vervolgens naar 'com.apple.Bluetooth.plist' en verwijder deze. Herstart je Mac en schakel vervolgens Bluetooth weer in via  ▸ Systeemvoorkeuren. Nu kun je weer je bluetooth apparaten koppelen aan je Mac.

ook interessant
Bluetooth problemen oplossen op een Mac
Bluetooth problemen oplossen op een Mac

Het kan zijn dat je Mac bluetooth problemen heeft en met gekoppelde bluetooth apparaten zoals toetsenbord & muis, deze kun je dan herstellen.

Kan geen verbinding maken met een draadloos netwerk

Problemen met de wifi-verbinding kun je eenvoudig oplossen door de verbinding te verbreken en te herstellen. Druk hiervoor de option⌥-toets in terwijl je klikt op het wifi-icoon in de menubalk. Klik vervolgens 'Verbreek verbinding met [netwerknaam], de verbinding wordt verbroken en daarna kun je de verbinding weer herstellen door opnieuw aan te melden.

ook interessant
Wifi instellingen en speciale voorkeuren aanpassen op een Mac
Wifi instellingen en speciale voorkeuren aanpassen op een Mac

Een uitgebreide uitleg over de wifi instellingen van je Mac, stel zelf je voorkeursnetwerken in en beveilig de verschillende instellingen.

Applicaties tonen geen eigen icon meer

Sommige Mac gebruikers melden problemen met de iconen van applicaties, de oorzaak hiervan is onduidelijk, maar wellicht is de nieuwe interface hier de oorzaak van. De applicaties tonen niet het logo van de app maar het standaard applicatie icoon van macOS. Dit is erg onhandig, maar eenvoudig op te lossen. Als eerste kun je jouw Mac Mac geforceerd herstarten, als het probleem dan niet is opgelost kun je de cache voor de iconen verwijderen via een terminal commando.

  • Open Terminal via Programma's ▸ Hulpprogramma's
  • Kopieer onderstaand commando (command⌘ + C)
  • Plak het commando in een leeg venster (command⌘ + V)
  • Druk op enter om het commando uit te voeren
Kopieer
$ rm ~/Library/Caches/com.apple.finder/Cache.db

Ontvang geen meldingen meer van websites

Door het installeren van macOS Monterey kan het zijn dat je sommige privacy-instellingen weer moet bevestigen. Wanneer je geen meldingen meer ontvangt van je favoriete website kun je dit oplossen door je opnieuw te melden. Open Safari ▸ Menubalk ▸ Safari ▸ Voorkeuren ▸ Websites ▸ Meldingen, klik de website aan en verwijder deze dan uit de lijst.

meldingen voor websites opnieuw activeren in macOS Big Sur

Ga daarna naar Safari ▸ Menubalk ▸ Safari ▸ Voorkeuren ▸ Privacy ▸ Beheer websitegegevens ▸ zoek naar de website (bijvoorbeeld appletips) ▸ selecteer de gevonden resultaten ▸ klik op 'Verwijder' om de cookies te wissen (eventueel kun je ook alles verwijderen). Bezoek daarna de website opnieuw om het aanmelden te forceren.

Het maken van een Time Machine reservekopie duurt lang

Het maken van een Time Machine reservekopie duurt voor sommige Monterey gebruikers extreem lang. Omdat er een nieuwe software is geïnstalleerd op je Mac moet dit worden geoptimaliseerd in je reservekopie. Dit vraagt de nodige tijd, gelukkig kun je eenvoudig Time Machine back-ups versnellen met een handig terminal-commando.

ook interessant
Time Machine back-ups versnellen
Time Machine back-ups versnellen

Time Machine is op de achtergrond actief, via Terminal kun je de prioriteit aanpassen, en de backups (reservekopie) versnellen.

Overige oplossingen voor bugs en problemen

ook interessant
Oplossingen voor de meest voorkomende iOS 15 en iPadOS 15 bugs en problemen
Oplossingen voor de meest voorkomende iOS 15 en iPadOS 15 bugs en problemen

Heb je problemen met je iPhone door iOS 15 bugs? Dan kunnen deze oplossingen je helpen. Antwoord op de meest voorkomende iPad bugs en fouten.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt25/10/2021 21:19
Categorie macOS
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

  • ik heb gisteren Os Monterey geüpdatet en nu krijg ik mijn externe harde schijf met foto’s niet meer open. Ik zou die update terug wille deleten maar weet niet hoe.

    Beantwoorden
  • Na update, muisaanwijzer verdwijnt steeds, daarna loopt mijn MacBook Pro helemaal vast.
    Ook op de iMac, precies hetzelfde probleem.

    Beantwoorden
  • Sinds de update met macOS Monterey crasht de computer voortdurend na sluimerstand. Hij sluit zich zelf af en ik krijg dezelfde foutrapporten. Iemand dezelfde ervaring en oplossing?

    Beantwoorden
  • Ik krijg steeds melding of ik naar Mojave wil updaten ;S …

    Beantwoorden
  • Bij loopt Mail om de haverklap vast. Al een paar keer gehad dat je thuiskomt van je werk en je mail wilt checken, dat er een crash rapport in beeld staat dat Mail onverwachts is gestopt. Voor de update geen problemen op mijn iMac 27″ uit 2018.

    Beantwoorden
  • Mijn mobiele harde schijf wordt niet meer gezien door Time Machine. Kan dat aan Monterey liggen? Voor de update had ik geen problemen.

    Beantwoorden
  • Als de update blijft hangen kun je proberen deze opnieuw uit te voeren via deze stappen: https://www.appletips.nl/os-x-opnieuw-installeren-zonder-je-gegevens-te-verliezen/
    Mocht dat niet helpen kun je Apple zelf raadplegen. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen#helpdesk

    Beantwoorden
  • Ik weet niet hoe dit forum werkt, maar heb zelfde issue als Bart: update blijft hangen. Wat doen we eraan?

    Beantwoorden
  • Safari stopt steeds onverwacht, dus kan de app niet meer gebruiken.

    Beantwoorden
  • na monterey-update heeft muziek sorteerproblemen. Moet er boven op de kolom dubbelklikken op wat ik wil sorteren op naam of zanger, album en gaat erg moeilijk is ook traag

    Beantwoorden
  • iCloud Drive synchroniseerd niet meer op iMac sinds installatie monterey

    Beantwoorden
  • In een feedback lees ik dat het nooit mogelijk is geweest om een iphone/ipad via BT met een Mac te verbinden.
    Ik heb dus abusievelijk een niet bestaand probleem gemeld. Sorry.

    Beantwoorden
  • Vervolg: ook de bluetooth verbinding tussen ipad en iphone lukt niet. Krijg de melding ” koppeling mislukt ipad wordt niet ondersteund” en “koppelen mislukt Zorg dat iphone is ingeschakeld en gereed om mee te koppelen”. Uiteraard staan alle apparaten wel aan! Is dit een IpadOS/iOS 15.1 of Monterey probleem?

    Beantwoorden
  • Blue tooth werkt na installatie Monterey niet goed. Er wordt wel verbinding gemaakt met toetsenbord en magic mouse en trackpad maar met mijn iphone 7 niet. Alle apparaten hebben de laatste SW update. ook de oplossing om de plist te wissen werkt niet. Sowieso zijn er meerdere bluetooth.plistcom.apple.Bluetooth.plist
    com.apple.Bluetooth.plist.m64QFbC
    com.apple.Bluetooth.plist.QWqZFhl
    com.apple.Bluetooth.plist~orig
    Als ik probeer verbinding in te stellen dan verschijnt op de iphone de melding “verbinding mislukt imac wordt niet ondersteund”. Mijn imac is de 24″ versie met M1chip van 2021. De Mac ziet de telefoon wel en heel eventjes is er verbinding die direct verbroken wordt.

    Beantwoorden
  • Hier werkt de ruimtelijke audio niet op een iMac uit 2020 met bij AppleMusic en tevens kun je niet meer bellen via de iMac met je iPhone. Verbinding wordt steeds verbroken. Reset Bleutooth Option + BT icoon werkt niet. Ook kun je onder je AppleID niet alleen “documenten en bureaublad” meer aan danwel uit vinken?

    Beantwoorden
  • Ik probeer de update uit te voeren maar hij blijft in de installatie hangen op de laatste minuut. Dit doet hij al bij meerdere pogingen. Iemand advies om dit op te lossen?

    Beantwoorden
  • @Faro, Inderdaad, hier doen de foto screensavers het ook niet.

    @Erik. Tja, VirtualBox is geen gewone App, dit programma grijpt nogal diep in in macOS om een computer te virtualiseren. Meestal duurt het enige tijd voordat het is aangepast zodat het werkt met Monterey. Dit in tegenstelling tot een betaalde App zoals Parallels.

    Als je afhankelijk bent van dit soort programma’s, dan kun je het beste checken of het werkt met het nieuwe OS voordat je upgrade. Bijv. hier: https://roaringapps.com/apps?platform=osx of de website van de maker van het programma.

    Beantwoorden
  • De screensavers met foto’s werken niet meer. Zowel op Mac Pro als op MacBook pro. Heeft nogbuemand dat probleem?

    Beantwoorden
  • Erik van der Noll

    Hier werkt VirtualBox niet meer sinds de update.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store